УЧАСТИЕ НА ПГМЕТ–ПЛЕВЕН В МЕЖДУНАРОДНА НАУЧНА КОНФЕРЕНЦИЯ
ИНОВАТИВНО STEM ОБРАЗОВАНИЕ

На 7 октомври 2025 г. директора на ПГМЕТ-Плевен, инж. Цветелина Стойкова участва в седмата международна научна конференция „Иновативно STEM образование“ (STEMedu-2025), гр. Велико Търново, България.
Организатори на събитието са Институтът по математика и информатика при БАН и Великотърновският университет „Св.св. Кирил и Методий“.
Сесията бе открита от Ръководителя на Националния STEM център в България професор Найден Шиваров. Той представи доклад на тема: „Учебни Мобилни Роботи като инструмент за обучение по СТЕМ чрез интегриране на технологии, математика и български език“.
Инж. Цветелина Стойкова подготви публикация съвместно с доцент Диана Изворска и представи доклад на тема: „STEM обучение в професионалното образование: Иновативен подход към подготовката на кадри за икономиката на бъдещето“. Основният акцент в него е, че STEM подходът в професионалните училища съчетава теория и практика, насочвайки се към придобиване на ключови компетенции: критическо мислене, дигитална грамотност, познания за устойчиво развитие, умения за екипна работа и може да се адаптира към изискванията на съвременната икономика.
Професор Шиваров обобщи, че с изграждането на СТЕМ центровете създаваме не просто учебна база, а модел за интегрирано, иновативно учене и преподаване. В тези центрове ще се работи по конкретни проекти, ще се решават казуси и задачи от действителността която ни заобикаля, с цел придобиване на реални практически умения от учениците!
След одобрено проектно предложение за изграждане на училищна STEM среда в Професионална гимназия по механоелектротехника – Плевен, във връзка с процедура по механизма за възстановяване и устойчивост BG-RRP-1.015 „Училищна STEM среда“, реализирането на дейностите продължава. Максималният размер на общо допустимите разходи по инвестицията възлиза на 124 497,32 лева.
STEM-кабинетите ще надградят възможностите за дигитално и креативно обучение в направленията Зелени технологии и устойчиво развитие; Математика и Информатика. Учениците от училището ще имат достъп до техника, софтуер и модели, чрез които усвояването на знания ще е лесно и достъпно. Преподаването чрез създаване, опити и симулации може да подобри резултатите на всички ученици. STEМ-кабинетите ще бъдат изградени в помещения, определени за целта. Така ще се обособи в учебния корпус, на 3 етаж обширен STEМ-център, който ще обхване обучението във всички етапи.
До момента е извършена доставка и монтаж на техника в 3 високотехнологични оборудвани и свързани класни стаи, като част от STEM средата. Две от стаите са обособени на втори етаж, а едното помещение – класна стая, в която да се организират дейности от занимания по интереси се намира на първи етаж в учебния корпус.
Дейността в STEM – центъра ще бъде насочена към следните учебни предмети:
– Химия и опазване на околната среда;
– Електроснабдяване;
– Информационни технологии;
– Вградени системи.
Посочените учебни предмети са избрани според специалностите в гимназията и необходимостта от усвояване на компетенции, свързани с приспособяването към двойния цифров и зелен преход, с необходимостта от бързо преминаване към неутрална по отношение на климата Европа и дигиталната трансформация.
